Suomi on verrattain pieni maa, jossa yrittäjyyttä kuitenkin arvostetaan. Aikoinaan pieni Suomi raivasi itsensä sodan jälkeen tuhkasta kohti yhtä maailman menestyneimmistä valtioista. Ei siis olekaan ihme, että meillä ahkeruus ja yritteliäisyys ovat edelleenkin todella korkealle arvostettuja hyveitä. Suomalaisten yritysten on kuitenkin erityisen tärkeää verkostoitua toistensa kanssa ja hyödyntää erilaisia suhteita. Tämä koskee kaikenlaisia yrityksiä, myös ja kenties aivan erityisesti, IT-alaa ja IT-alan yrityksiä. Kerromme tässä artikkelissa, miksi suomalaisten yritysten on äärimmäisen tärkeää verkostoitua mahdollisimman tehokkaalla tavalla ja kuinka suuri merkitys näillä verkostoilla on yritysten toiminnassa. Verkostoituessaan yritykset avaavat itselleen tien aivan uudenlaisiin mahdollisuuksiin, joten verkostoitumisen merkitystä ei koskaan tulisi aliarvioida!
Erilaiset verkostot
Jotta voitaisiin ymmärtää verkostojen merkitys suomalaisten yritysten toiminnassa tulee ensin ymmärtää, mistä verkostoissa oikein on kyse ja millaisia verkostoja on olemassa. Ensinnäkin verkosto muodostuu erilaisista suhteista, joiden kautta yritykset voivat saada itselleen valtaa. Verkostoituessaan yritys siis kerää itselleen entistä enemmän valtaa ja tätä kautta entistä enemmän vaikutusmahdollisuuksia. Kun yrityksellä on oikeanlaista tietoa ja taitoa, on sillä entistä paremmat edellytykset kohota kohti menestystä. Puhutaankin sosiaalisesta pääomasta, jota voidaan jopa pitää käypänä valuuttana verkostoituneessa yhteiskunnassamme.
Yritysten kohdalla verkot voivat olla esimerkiksi liiketoimintaverkkoja tai strategisia verkkoja. Ne muodostuvat joukosta yrityksiä ja ne on mahdollista rakentaa tavoitehakuisesti sekä tietoisesti. Verkolla tulee aina olla päämäärä, joka ohjaa verkon toimintaa sekä kehittymistä. Verkossa olevilla jäsenillä voi kuitenkin olla omiakin tavoitteita, minkä lisäksi jokaisella jäsenellä on usein omat roolinsa verkossa ja näistä rooleista on sovittu yhdessä. Sovittujen roolien mukaan jokainen jäsen joutuu kantamaan vastuuta sovituista tehtävistä sekä toimista. Yleensä jokainen jäsen joutuu vastaamaan myös verkon riskien ottamisesta sekä sen ansaintalogiikasta.
Verkoista muodostuu verkostoja, jotka voivat olla esimerkiksi yritysverkostoja, makroverkostoja, toimialaverkostoja taikka verkostoympäristöjä. Verkosto saattaa jopa ylittää toimialat eikä verkoston muodostumisella ole periaatteessa rajoja. Verkostoitumalla yritykset organisoituvat ja tämä on tärkeä osa yrityksen taloudellista toimintaa. On tärkeää huomioida, että on olemassa hyvin erilaisia verkostoja, joista osa on uudistavia, kun taas osa on luoteeltaan innovatiivisia. On tärkeää, että verkoston jäsenet luottavat toisiinsa ja sitoutuvat toimimaan yhteisen agendan saavuttamiseksi.
Verkostoitumisen hyödyt
Verkostoituminen tuo mukanaan monia hyötyjä ja sen taustalta löytyy monenlaisia motiiveja. Strategisen hyödyn tavoittelu on yksi tyypillisistä motiiveista. Tätä tavoitetta voidaan lähteä toteuttamaan esimerkiksi luomalla hyödyllisiä liittoutumia tai vahvistamalla kilpailukykyä ja osaamista. Toimiva verkosto on yritykselle tietynlainen turvasatama, joka voi auttaa turvaamaan sen selustaa. Yksinyrittäjille verkostoituminen on usein erityisen tärkeää, sillä verkostot voivat tarjota yksinyrittäjälle aivan erityisen tärkeitä ja hyödyllisiä voimavaroja. Yhteistyökumppaneiden, vertaistuen sekä uusien asiakkaiden löytäminen on yksi verkoston tärkeimmistä hyödyistä.
Tämän lisäksi verkoston kautta on mahdollista myydä yrityksen palveluita tai tuotteita entistä helpommin. Se tarjoaa mahdollisuuksia myös saavuttaa globaalit markkinat entistä helpommin, minkä lisäksi verkoston kautta on mahdollista saada ideointiapua esimerkiksi omien ideoiden ja ajatusten jatkojalostusta silmällä pitäen. Näin voidaan lisätä yrityksen uskottavuutta ja luotettavuuden tuntua yrityksen asiakkaiden näkökulmasta katsottuna. Samalla yrityksellä on entistä paremmat mahdollisuudet menestyä kilpailutuksissa sekä liidien että asiakkuuksien välittämisessä. Verkostojen kautta monet yritykset lähtevät myös rakentamaan yrityksensä yrityskuvaa sekä sen asiantuntijaprofiilia. Markkinointiviestinnän saralla verkostot voivat tarjota oivallisia yhteistyömahdollisuuksia, jotka voivat auttaa viemään yrityksen markkinointiviestiä eteenpäin entistä tehokkaammin ja kohdennetummin.
Yrittäjälle verkostot voivat tarjota myös tavan työstä irrottautumiseen ja omien haasteiden sekä ajatusten jakamiseen. Kun verkostosta löytyy muitakin yrittäjiä, on ymmärretyksi ja kuulluksi tuleminen usein todennäköisempää kuin yritystoimintaan perehtymättömän kotiväen parissa. Tämä voi auttaa tuulettamaan tunteitaan ja toisaalta pitämään työ- ja kotiasiat erillään, mikä on monelle yrittäjälle usein haasteellista. Yrittäjät sen sijaan ovat kaikki samassa veneessä ja ymmärtävät toisiaan usein puolesta sanasta.