Tervetuloa suomalaisten yritysten verkostoihin pureutuvan blogin pariin! Tässä blogissa kerromme siitä, kuinka suomalaiset yritykset voivat luoda verkostoja ja kuinka tärkeää tällaisten verkostojen luominen on niin IT-alalla kuin muillakin aloilla. Esittelemme myös startupien idean sekä kerromme, miksi Suomessa on niin helppoa perustaa yritys ja ponnistaa kohti menestystä. Jos yrittäminen ja yritysverkostojen luominen kiinnostavat sinua, olet tullut oikean blogin pariin ja toivomme sinun viihtyvän aihetta käsittelevien kiinnostavien ja monipuolisten artikkeleidemme parissa!
Blogiteemat
Tämän blogin teemana ovat yritysten erilaiset verkot ja verkostot. Kerromme seikkaperäisesti, miksi suomalaisten yritysten kannattaa verkostoitua ja millaista hyötyä erilaisista verkostoista voi saada. Kerromme myös, kuinka verkostoituminen kannattaa aloittaa ja mistä sopivia verkoston jäseniä voi löytää.
Kerromme myös, millaisia haasteita suomalaisten yritysten verkostoitumiseen liittyy. Vaikka verkostojen perimmäinen tavoite onkin tavoitella verkoston jäsenten yhteistä hyvää, liittyy verkostojen jäsenten välille myös erilaisia kilpailuasetelmia, joiden käsittely voi olla haastavaa. Aiheesta kertova artikkelimme antaa avaimet tällaisten tilanteiden käsittelemiseen ja se kannattaakin lukea huolella, jos sinusta tuntuu, ettet osaa käsitellä verkostoissasi ilmenevää kilpailuasetelmaa ja kääntää sitä verkoston eduksi.
Kerromme myös siitä, kuinka digitaaliset verkostot kannattaa hyödyntää ja kuinka ne ovat itse asiassa eräs tehokkaimmista verkostoitumismuodoista. Usein digitaaliset verkostot sopivat myös sellaisille yrittäjille, jotka kokevat itsensä introverteiksi ja pitävät hankalana oman osaamisen esiintuontia henkilökohtaisissa kontakteissa. Suomessa IT-osaaminen ja digitaalinen osaaminen ovat erityisen pitkällä – jopa niin pitkällä, että nyt digitaalisista palveluista on tulossa jopa osa terapiaa, minkä kautta pyritään vähentämään terapian tarpeessa olevien matkustamisen tarvetta. Juuri tällaiset innovatiiviset ratkaisut ovat oivallisia esimerkkejä siitä, kuinka digitaalisuutta voidaan hyödyntää monin eri tavoin ja kuinka digitaalisuuden ansiosta entistä useammat palvelut ovat saavutettavissa ajasta ja paikasta riippumatta. Aiheeseen pureutuva artikkelimme kertoo, kuinka digitaalisuus on vaikuttanut myös kasinoalaan.
Blogissamme tutustutaan myös startup- ja bisnesenkeli-käsitteisiin sekä kerrotaan, miksi suomalaiset yritykset ja startupit menestyvät usein niin kovin hyvin ja miksi suomalaisiin yrityksiin ja yrittäjiin luotetaan maailmalla. Startupin perustaminen on hyvä keino lähteä liikkeelle – ja vielä parempi on, jos startup löytää itselleen suojelijan ja tukijan – oman bisnesenkelin, joka auttaa ja tukee yritystä sen ottaessa ensiaskeleitaan.
Kenelle bisnesaiheinen blogimme on suunnattu?
Bisnesaiheinen blogimme on suunnattu kaikille sellaisille lukijoille, jotka ovat kiinnostuneita yritysten verkostojen luomisesta ja haluavat lukea esimerkiksi yritysverkostojen moninaisista hyödyistä. Yrittäjälle blogimme monipuoliset artikkelit tarjoavat aivan uudenlaisia näkökulmia ja toivottavasti myös suoranaisia ahaa-elämyksiä. Toivomme, että aihetta monesta kulmasta lähestyvät artikkelimme tarjoavat yrittäjille inspiraation lähteitä ja auttavat aloittamaan verkostoitumisen tai hyötymään siitä entistä monipuolisemmalla tavalla.
Mikä on bisnesaiheisen blogimme tarkoitus?
Ensinnäkin bisnesaiheisen blogimme tarkoitus on toimia tietolähteenä. Toivomme, että se tarjoaa hyödyllistä tietoa yritysten verkoistoitumisesta; sen aloittamisesta, ylläpitämisestä, haasteista ja hyödyistä. Toivomme myös pystyvämme tarjoamaan yrittäjille aiheeseen liittyviä uudenlaisia näkökulmia, jotka voivat auttaa heitä innovoimaan omaa toimintaansa aivan uudenlaisella otteella. Parhaimmillaan toivomme artikkeleidemme tarjoavan lukijoille ahaa-elämyksiä eli auttavan hoksaamaan aivan uudenlaisia asioita ja keksimään omaa toimintaansa koskevia ratkaisumalleja.
On tärkeää, että yrittäjät pystyvät näkemään verkostoitumisen hyödyt ja tätä kautta innostumaan verkostoitumisesta entistä enemmän, vaikka ensiaskeleiden ottaminen, ja niiden ensimmäisten verkkojen vesille heittäminen saattaakin tuntua työläältä ja haastavalta, etenkin, jos yrittäjä kokee olevansa kovin introvertti. On myös tärkeää, että yrittäjät havaitsevat digiverkkojen ja -verkostojen merkityksen ja moninaiset mahdollisuudet. Juuri näiden mahdollisuuksien avaaminen on blogimme tärkeimpiä tehtäviä.
Vielä lopuksi toivomme, että bisnesaiheinen blogimme herättäisi runsasta keskustelua ja voisi osaltaan toimia alustana, jonka kautta verkostoja voisi luoda tai jonka kautta voisi vähintään heittää vesille verkkoja, joiden avulla ensimmäisiä yhteistyötahoja voi lähteä kalastamaan. Toivotamme kaikille yrityksen verkostoja luoville yrittäjille hyvää kalaonnea ja antoisia yhteistyökumppanuuksia!